Δεκτή από το ΤΑΙΠΕΔ η βελτιωμένη προσφορά της Cosco για τον ΟΛΠ

Στα 368,5 εκατομμύρια το τίμημα για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς – Ποιες είναι οι υποχρεώσεις της Cosco

Ο απόλυτος κυρίαρχος του λιμανιού του Πειραιά και της ανατολικής Μεσογείου είναι πλέον η Cosco Group (Hong Kong) Limited, καθώς απέκτησε το 67% της ΟΛΠ ΑΕ με 368,5 εκατ. ευρώ.

Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ κατά τη σημερινή του συνεδρίαση, έκανε αποδεκτή την από 20 Ιανουαρίου 2016 βελτιωτική προσφορά των Κινέζων  Cosco  στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αξιοποίηση του 67% των μετοχών εκδόσεως της «Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.».

Τo ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε την Cosco πλειοδότη και την κάλεσε να υποβάλει τα συμπληρωματικά δικαιολογητικά που απαιτούνται προκειμένου να ανακηρυχθεί «Προτιμώμενος Επενδυτής», σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού.

«Η Cosco Group (Hong Kong) Limited, ανταποκρινόμενη στο αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ, κατέθεσε σήμερα βελτιωτική δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ, προσφέροντας τίμημα  22 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι 368,5 εκατ. ευρώ για το ποσοστό του 67%» επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ.

Η αρχική προσφορά της COSCO δεν έγινε γνωστή, όμως σύμφωνα με πληροφορίες  κυμαινόταν λίγο κάτω από τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

Είναι το πρώτο βήμα της κυβέρνησης προς την κατεύθυνση των ιδιωτικοποιήσεων που έχουν ζητήσει οι Θεσμοί.  Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση που  είχε την ευθύνη της εξ ολοκλήρου ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος θέλει να δώσει το δικό του μήνυμα προς το εξωτερικό και να πείσει ότι έχει  την  θέληση να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις. Επίσης, ζήτησε υψηλότερο αντάλλαγμα από τους Κινέζους  ώστε να καμφθεί η «εσωτερική», εντός των κομματικών μηχανισμών, αντιπολίτευση.

Οι Κινέζοι ούτως ή άλλως έπαιζαν μόνοι τους στο θέμα του ΟΛΠ αφού έχοντας την προβλήτα 2 και 3 με το δυτικό τμήμα της τελευταίας να είναι υπό κατασκευή, κυριαρχούν στο λιμάνι  του Πειραιά και δεν υπήρχε περίπτωση να τους χωθεί σφήνα ανταγωνιστής  αφού  θα τον … «εξαφάνιζαν». Η δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ Α.Ε-Cosco θα αυξηθεί  από 3.700.00 TEU-εμπορευματοκιβώτια σε 6.200.00 TEU.

Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κίνας για την ενδυνάμωση των εμπορικών δεσμών με την Ευρώπη.

Ο ΟΛΠ θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού, με τον οποίο οι Κινέζοι σχεδιάζουν να ενώσουν εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη.

Η  Cosco, βρίσκεται σε φάση συγχώνευσης με τον δεύτερο μεγαλύτερο κινεζικό όμιλο, την China Shipping, με στόχο  να αντέξουν τον έντονο ανταγωνισμό αλλά και την πολυετή κρίση που πλήττει  τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Οι υποχρεώσεις της COSCO

–  Η πώληση του 67% του ΟΛΠ  θα γίνει  σε δύο φάσεις: Μετά την υπογραφή της συμφωνίας και την πλήρωση των όρων αυτής θα γίνει η μεταβίβαση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου στην Cosco . Το υπόλοιπο 16% θα μεταβιβαστεί στο τέλος της πρώτης πενταετίας, μετά την ολοκλήρωση των συμφωνημένων υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων, κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν την δεύτερη πενταετία.

– Εκτιμάται ότι θα υπάρξει σημαντικό ύψος επιπλέον επενδύσεων μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052 (άλλα  270 εκατ. ευρω μεταξύ 2027 – 2052).

– Οι δύο ανεξάρτητοι αποτιμητές έδωσαν εύρος αποτίμησης για τον ΟΛΠ από 18,4 έως 21,2 ευρώ ανά μετοχή.

–  Η πρώτη οικονομική προσφορά της COSCO (Hong Kong) Group Limited ήταν 17,5 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι 293,125 εκατ. ευρώ για το ποσοστό του 67% του ΟΛΠ που αντιστοιχεί σε κεφαλαιοποίηση ύψους 437,5 εκατ. ευρώ.

–  Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί 23% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και 3 θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο παραμένει με 7% και μία θέση στο ΔΣ.

–  Το μέρισμα της οικονομικής χρήσης 2015 θα αποδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο. Από την εισαγωγή της ΟΛΠ στο ΧΑ (2002) έχουν εισπραχθεί μόλις 27,15 εκατ. ευρώ από μερίσματα για την συμμετοχή του κατά 74% στον Οργανισμό (κατά μέσο όρο €2 εκατ. ετησίως).

– Για το αντίστοιχο διάστημα (2002-2014), το συνολικό αντάλλαγμα παραχώρησης που εισέπραξε το Ελληνικό Δημόσιο βάσει της σύμβασης παραχώρησης ανήλθε σε μόλις 29,59 εκατ. ευρώ (κατά μέσο όρο 2 εκατ.ευρώ  ετησίως).

Σύμφωνα με κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ  «έχει διασφαλιστεί ότι ο ΟΛΠ υπό ιδιωτικό έλεγχο θα διατηρήσει την έδρα του στην Ελλάδα και θα παραμείνει εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Και αυτό γιατί το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί δικαίωμα βέτο στα παρακάτω θέματα:

– Αποχώρηση της εταιρείας από το Χρηματιστήριο Αθηνών

– Μεταφορά της έδρας της εταιρίας εκτός Ελλάδος

–  Οποιαδήποτε απόφαση που είναι σε παράβαση της Σύμβασης Παραχώρησης

– Το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίσει να διαχειρίζεται / εποπτεύει όλες τις διοικητικές λειτουργίες του λιμένα και τις λιμενικές υποδομές που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες, μέσω της νέας Αρχής Λιμένος.

– Δεν πωλούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά ο ΟΛΠ, η εταιρεία που λειτουργεί ως παραχωρησιούχος τους μέχρι το 2052.

– Με την λήξη της σύμβασης παραχώρησης, η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών, πλήρως λειτουργικών επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο μαζί με όλες τις επενδύσεις και υποδομές που έχουν αναπτυχθεί και υλοποιηθεί και απαιτούνται για την λειτουργία τους».

«Η πώληση του ΟΛΠ δικαιώνει τις πολιτικές της Νέας Δημοκρατίας»

Από το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Η σημερινή εξέλιξη για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, δικαιώνει τη σταθερή πολιτική επιλογή των Κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας για προσέλκυση επενδυτών και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας ως πύλης εισόδου στην Ευρώπη.

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αφού επί ένα χρόνο καθυστέρησε και κωλυσιέργησε, σύρεται στην προώθηση αυτής της σημαντικής αποκρατικοποίησης, όπως σύρθηκε και στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Δυστυχώς, εν τω μεταξύ, χάθηκε πολύτιμος χρόνος, με κόστος για την οικονομία, την κοινωνία και τη χώρα».

Διαβάστε επίσης

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υπηρεσιών του, και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή