
Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα ζητήματα ασφάλειας του Οδοντωτού σιδηροδρόμου
Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου και του Βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ανδρέα Παναγιωτόπουλου κατατέθηκε στη Βουλή Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών αναφορικά με τα συνεχιζόμενα και επικίνδυνα περιστατικά ακινητοποίησης του Οδοντωτού Σιδηρόδρομου Διακοπτού – Καλαβρύτων εξαιτίας κατολισθήσεων και εμποδίων στο δίκτυο.
«Ο Οδοντωτός, ένα από τα ιστορικότερα και πιο εμβληματικά σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας, αποτελεί κρίσιμη υποδομή τόσο για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής όσο και για την καθημερινή μετακίνηση των κατοίκων. Παρ’ όλα αυτά, η επαναλαμβανόμενη διακοπή των δρομολογίων λόγω φυσικών φαινομένων, χωρίς την ύπαρξη στοιχειωδών προληπτικών ελέγχων και έργων προστασίας, θέτει ευθέως σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων», τόνισαν οι Βουλευτές.
Ενδεικτικά, μετά την επανεκκίνηση των δρομολογίων στις 16 Ιανουαρίου 2025, αμαξοστοιχία της Hellenic Train ήρθε αντιμέτωπη με βράχους και κορμούς εντός των γραμμών, περιστατικό που αποφεύχθηκε χάρη στην εμπειρία των μηχανοδηγών. Αντίστοιχο συμβάν σημειώθηκε και στις 26 Μαΐου 2025, οδηγώντας εκ νέου στη διακοπή της κυκλοφορίας.
Στην κοινοβουλευτική Ερώτηση, που συνυπογράφουν συνολικά 11 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλείται ο αρμόδιος Υπουργός να δώσει απαντήσεις στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:
- Ποια προληπτικά μέτρα και τεχνικοί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν πριν από την επανεκκίνηση των δρομολογίων στις 16/1/2025 και 26/5/2025;
- Υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο ελέγχου της γραμμής μετά από ακραία καιρικά φαινόμενα, και αν ναι, εφαρμόζεται στον Οδοντωτό;
- Διενεργείται χαρτογράφηση και επιτόπιος έλεγχος του δικτύου σε απαιτητικά σημεία πριν την κυκλοφορία των συρμών;
- Ποια έργα έχουν προγραμματιστεί για την αντιστήριξη και την προστασία των επικίνδυνων τμημάτων της γραμμής;
- Σκοπεύει το Υπουργείο να αναθεωρήσει τα υφιστάμενα πρωτόκολλα ασφάλειας και να τα προσαρμόσει στις συνθήκες που επιβάλλει η κλιματική κρίση;
Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Είναι ώρα η Κυβέρνηση να εγκαταλείψει την πολιτική αδιαφορίας και να αναλάβει τις ευθύνες της για τη διασφάλιση της ασφάλειας των επιβατών και την προστασία μιας σιδηροδρομικής γραμμής με ιδιαίτερη περιβαλλοντική, πολιτισμική και τουριστική αξία» ενώ ο Ανδρέας Παναγιωτόπουλος διερωτάται «πόσες ακόμα κατολισθήσεις, διακοπή της κυκλοφορίας και κοινοβουλευτικές ερωτήσεις χρειάζεται η Κυβέρνηση για να ασχοληθεί με τον Οδοντωτό και με το σύνολο των σιδηροδρομικών γραμμών της χώρας;»
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: Επαναλαμβανόμενα περιστατικά ακινητοποίησης στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο λόγω κατολισθήσεων
Ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων (γνωστός και ως «Οδοντωτός») αποτελεί ένα από τα παλαιότερα και πιο εμβληματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια της Ελλάδας. Πρόκειται για σιδηρόδρομο στενού εύρους (0,75 μ.), συνολικού μήκους περίπου 22 χιλιομέτρων, ο οποίος συνδέει το παραθαλάσσιο Διακοπτό με τα ορεινά Καλάβρυτα.
Το δρομολόγιο χαρακτηρίζεται από τη μοναδική του διαδρομή μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, ένα φυσικό τοπίο υψηλής περιβαλλοντικής και γεωλογικής αξίας.
Ο Οδοντωτός λειτουργεί τόσο ως τουριστικό αξιοθέατο όσο και ως μέσο καθημερινής μετακίνησης για τους κατοίκους της περιοχής. Ωστόσο, λόγω της μορφολογίας του εδάφους (χαράδρες, στενά περάσματα, βραχώδη πρανή), το δίκτυο είναι ιδιαίτερα ευάλωτο σε φυσικά φαινόμενα, όπως κατολισθήσεις και πλημμύρες.
Επιπλέον, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στην περιοχή έχουν αυξηθεί οι κατολισθήσεις, με την Kυβέρνηση να αδιαφορεί για έργα αποκατάστασης μεταξύ των οποίων και αντιπλημμυρικά έργα, που θα προστάτευαν τη γραμμή του Οδοντωτού και θα βελτίωναν αισθητά την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Το τελευταίο διάστημα καταγράφονται επαναλαμβανόμενα περιστατικά ακινητοποίησης αμαξοστοιχιών της Hellenic Train στον Οδοντωτό, λόγω κατολισθήσεων και εμποδίων εντός των γραμμών, τα οποία θέτουν ευθέως σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.
Συγκεκριμένα, το πρωί 16ης Ιανουαρίου 2025 ανακοινώθηκε επίσημα η επανεκκίνηση των δρομολογίων του Οδοντωτού μετά από διακοπή λόγω κατολισθήσεων.
Το ίδιο πρωί, μηχανοδηγοί της γραμμής που εκτελούσαν το δρομολόγιο ήρθαν αντιμέτωποι με βράχους και κορμούς δέντρων εντός του σιδηροδρομικού δικτύου. Το ατύχημα απετράπη χάρη στην έγκαιρη αντίδραση και εμπειρία των μηχανοδηγών.
Στις 26 Μαΐου 2025, η Hellenic Train ανακοίνωσε εκ νέου τη διακοπή των δρομολογίων, καθώς αμαξοστοιχία στον ίδιο σιδηροδρομικό άξονα ακινητοποιήθηκε και πάλι εξαιτίας κατολισθήσεων.
Τα παραπάνω περιστατικά καταδεικνύουν την πλήρη απουσία προληπτικού ελέγχου των γραμμών πριν την επανεκκίνηση της κυκλοφορίας, αλλά και την έλλειψη σχεδίου αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών στο δίκτυο.
Η κλιματική κρίση και η κλιμακωτή αύξηση των έντονων καιρικών φαινομένων στη χώρα μας, προκρίνουν την ανάγκη εξειδικευμένης μέριμνας για τη θωράκιση του σιδηροδρομικού δικτύου απέναντι σε φαινόμενα που επαναλαμβάνονται με αυξανόμενη ένταση.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Ποια ήταν τα προληπτικά μέτρα και οι τεχνικοί έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν πριν την επανεκκίνηση των δρομολογίων του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στις 16/1/2025 και στις 26/5/2025;
- Υπάρχει συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο για τον έλεγχο των γραμμών μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα; Αν ναι, τηρείται στην περίπτωση του Οδοντωτού;
- Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα απαιτητικά σημεία του δρομολογίου του Οδοντωτού, διενεργείται προληπτικός έλεγχος και χαρτογράφηση της γραμμής μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα και πριν την έναρξη των δρομολογίων;
- Ποια έργα έχουν δρομολογηθεί για την αντιστήριξη και προστασία των επικίνδυνων σημείων του σιδηροδρομικού δικτύου στη γραμμή Διακοπτό – Καλάβρυτα;
- Προτίθεται το Υπουργείο να αναθεωρήσει τα υφιστάμενα πρωτόκολλα ελέγχου ασφάλειας των σιδηροδρομικών γραμμών και να τα προσαρμόσει στις αυξημένες ανάγκες πρόληψης κινδύνων εξαιτίας των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παππάς Νικόλαος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γεώργιος