Πανελλαδικές 2024: Πιο δύσκολα από πέρυσι τα Λατινικά, μια «παγίδα» στη Χημεία, εύκολη η Πληροφορική – Δείτε τις απαντήσεις

0
104

Στα Λατινικά, τη Χημεία και την Πληροφορική εξετάστηκαν σήμερα, Πέμπτη 6 Ιουνίου, οι μαθητές των Γενικών Λυκείων, που είναι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, τα θέματα στα Λατινικά ήταν πιο δύσκολα από πέρυσι, μια «παγίδα» υπήρχε στο μάθημα της Χημείας, ενώ εύκολα χαρακτηρίζονται τα θέματα της Πληροφορικής.

Το protothema.gr σε συνεργασία με τον Όμιλο Φροντηρίων Πουκαμισάς παρουσιάζει τις απαντήσεις στα τρία μαθήματα.

Δείτε τις απαντήσεις στα Λατινικά

Δείτε τις απαντήσεις στη Χημεία

Δείτε τις απαντήσεις στην Πληροφορική

Λατινικά – Σαφή τα θέματα, πιο δύσκολα από πέρυσι, επαρκής ο χρόνος

«Τα θέματα ήταν σαφέστατα, σίγουρα όμως πιο δύσκολα από πέρσι», είναι το πρώτο που θα πει η κ.Βίκυ Εμβαλωμένου, φιλόλογος στον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς.

Όπως δε προσθέτει η ίδια, «αν και υπήρχαν ορισμένα θέματα, όπως το Β, που ήταν αρκετά βοηθητικά και για τους πιο αδύναμους μαθητές, υπήρχαν κι εκείνα, που απαιτούσαν ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές – ειδικά το Δ θέμα του συντακτικού».

Στους υποψηφίους δόθηκαν δύο γνωστά κείμενα, το 19 και το 42 της εξεταστέας ύλης. Ζητήθηκε μετάφραση συγκεκριμένων αποσπασμάτων. Δεν εμφανίζουν δυσκολίες η λεξιλογική άσκηση και η άσκηση εισαγωγής, η εισαγωγή εξετάστηκε με άσκηση κλειστού τύπου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τη φιλόλογο, «στο πρώτο θέμα, που ήταν οι μεταφράσεις, το ένα κείμενο ήταν αρκετά πιο δύσκολο για έναν μαθητή να το μεταφράσει. Η γραμματική είχε αρκετά κομμάτια τα οποία είχαν ‘πονηρά’ σημεία, δηλαδή παγίδες για τους μαθητές. Το συντακτικό, επίσης, ήταν αρκετά δύσκολο. Ο υποψήφιος θα έπρεπε να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος, να έχει μελετήσει τα πάντα, να έχει εντρυφήσει στη θεωρία».

Δείτε τα θέματα στα Λατινικά

Σε ό,τι αφορά τις χρονικές απαιτήσεις για τις απαντήσεις των θεμάτων, «τα παιδιά είχαν αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους», αναφέρει η ίδια. Συνοψίζοντας, τα θέματα των Λατινικών ήταν σαφή και οπωσδήποτε πιο απαιτητικά σε σχέση με πέρσι. «Λόγω κάποιων λεπτομερειών στα θέματα, θεωρώ ότι χρειαζόταν μεγάλη προσοχή την ώρα της επίλυσης, ώστε να μην έχουν διαφύγει από τους μαθητές. Ο χρόνος ήταν επαρκής. Πιστεύω ότι ο μέσος όρος θα κινηθεί σε πιο χαμηλά επίπεδα σε σχέση με πέρσι», καταλήγει η φιλόλογος.

Όσον αφορά τα Λατινικά η ακαδημαϊκή υπεύθυνος των φροντιστηρίων Πουκαμισάς, Μαρία Γκυρτή, σχολιάζει ότι «ήταν πιο δύσκολα σε σχέση με τα περσινά και προορίζονταν για καλά προετοιμασμένους μαθητές. Οι ερωτήσεις της γραμματικής και του συντακτικού ήταν ιδιαίτερα απαιτητικές».

Πληροφορική – Δεν θα προβληματίσουν τους υποψήφιους, περιμένουμε πολύ υψηλές βαθμολογίες

«Βατά και σαφή τα θέματα, στο ίδιο περίπου επίπεδο δυσκολίας με τα περσινά – αν όχι, λίγο πιο εύκολα», σύμφωνα με τον κ.Λευτέρη Λιοδάκη, καθηγητή Πληροφορικής στον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς, ο οποίος προσθέτει πως «ειδικά όσοι έχουν κάποια τριβή με το αντικείμενο, έχουν ασχοληθεί, θα εξασφαλίσουν πάρα πολύ υψηλές βαθμολογίες».
Ειδικότερα, το θέμα Α ήταν διαχειρίσιμο. «Ήταν προς την κατεύθυνση της ‘νέας ύλης’ της θεωρίας, της ύλης δηλαδή, που έχει μπει στο μάθημα τα τελευταία χρόνια», εξηγεί ο κ.Λιοδάκης.

Δείτε τα θέματα στην Πληροφορική

Από το Β θέμα, πιο απαιτητικό ήταν το Β4. Προσοχή χρειάζονταν, επίσης, στο θέμα Γ – «εδώ χρησιμοποιήθηκε μία συγκεκριμένη τεχνική, που λέγεται ‘εμφωλευμένοι βρόχοι’», αναφέρει ο καθηγητής. Τέλος, χωρίς δυσκολίες ήταν το θέμα Δ – «αν και συνήθως αναμένεται να είναι πιο δύσκολο για τους υποψηφίους, τελικά αφορούσε σε τυπικές επεξεργασίες πινάκων, κάτι που εύκολα διαχειρίζονται οι μαθητές», υπογραμμίζει. Επομένως, συνολικά, οι υποψήφιοι δεν προβληματίστηκαν καθόλου, αφού τα θέματα ήταν ίσως και λίγο πιο εύκολα από πέρσι. Να σημειωθεί, ότι καλύπτεται όχι μόνο μεγάλο εύρος ύλης αλλά καλύπτεται και ο σκοπός του μαθήματος. Όσο για το χρόνο, ήταν υπέρ-αρκετός», σημειώνει ο κ.Λιοδάκης.

Σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό υπεύθυνο Πληροφορικής, Λευτέρη Λιοδάκη, το πρώτο θέμα περιλαμβάνει θεωρία που αφορά τη νέα ύλη, στο τρίτο θέμα παρουσιάζεται μια λειτουργία βρόχων ενώ το τέταρτο θέμα δεν θα προβληματίσει τους υποψηφίους

Χημεία – Σαφής διατύπωση, μεγάλες χρονικές απαιτήσεις, μία ‘παγίδα’ στο Δ3

«Τα θέματα ήταν σαφή αλλά απαιτητικά σε χρόνο. Στο ερώτημα Δ3 υπήρχε μία ‘παγίδα’», δίνει την ‘ταυτότητα’ των σημερινών θεμάτων ο κ.Μαρίνος Ιωάννου, καθηγητής Χημείας στον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς. Πιο αναλυτικά, το θέμα Α της θεωρίας, δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες ενώ κάλυπτε μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης. Στο θέμα Β, το οποίο ήταν διατυπωμένο με σαφήνεια επίσης και χωρίς ‘παγίδες’, εκτός της κατανόησης της θεωρίας, χρειάζονταν να επιστρατευτεί και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων. Για πρώτη φορά εξετάστηκε στο Β4 η ενεργειακή κατανομή των μορίων σε διαφορετικές θερμοκρασίες, κάτι που βρίσκεται μεν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο στο σχολικό εγχειρίδιο, δεν παύει όμως να δυσκολεύει τους μαθητές.
Το θέμα Γ θεωρείται βατό.

Σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό υπεύθυνο Χημείας των φροντιστήριων «Πουκαμισας», Μαρίνο Ιωάννου, τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης και δεν φαίνεται να έχουν ιδιαίτερες παγίδες. Η όποια δυσκολία θα είναι η έκτασή τους».

 

Δείτε τα θέματα στη Χημεία

Το θέμα Δ1 αποτελεί μία άσκηση ιοντικής, όπως εκείνες του βιβλίου των μαθητών. Το Δ2(β) εξετάζεται φέτος για πρώτη φορά.
Όπως συνοψίζει ο κ.Ιωάννου, «τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης, είναι διατυπωμένα με σαφήνεια και δεν φαίνεται να έχουν μεγάλες παγίδες για τους υποψηφίους. Θεωρώ ότι όποια δυσκολία για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές, θα είναι η έκτασή τους. Νομίζω όμως ότι αυτοί θα επιτύχουν υψηλές βαθμολογίες». Όπως, όμως, αναφέρει, «εντόπισα την απουσία άσκησης της χημικής ισορροπίας. Επιπλέον, στο ερώτημα Δ3 δεν δίνεται το Η2Ο στα αντιδρώντα, γεγονός το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος, σύμφωνα με τις οποίες τα αντιδρώντα και τα προϊόντα πρέπει να δίνονται. Εν προκειμένω, το ‘νερό’ πρέπει να σκεφτούν και να το βρουν οι μαθητές. Δεν είναι κάτι δύσκολο αλλά έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες».
Θα αποτελέσει πρόβλημα αυτό για το μέσο μαθητή; «Σίγουρα», διαπιστώνει.

Η δομή της εξέτασης των μαθημάτων

Η εξέταση στα Λατινικά

Για την εξέταση στο μάθημα των Λατινικών της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους υποψηφίους διδαγμένο κείμενο 14-16 στίχων από ένα ή περισσότερα κείμενα και ζητείται από αυτούς:

α) να μεταφράσουν από αυτό στη Νέα Ελληνική 10-12 στίχους (20 μονάδες) β) να απαντήσουν στις εξής παρατηρήσεις (σύνολο 80 μονάδες):

– Μία (1) παρατήρηση ανοικτού ή κλειστού τύπου από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη, Λατινικά τ. Α’ (10 μονάδες),
– μία (1) παρατήρηση ετυμολογική: Συσχέτιση λέξεων της Λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στη Νέα Ελληνική (10 μονάδες),
– δύο (2) παρατηρήσεις Γραμματικής (30 μονάδες),
– δύο (2) παρατηρήσεις Συντακτικού (30 μονάδες). Καθεμία από τις παρατηρήσεις Γραμματικής και Συντακτικού μπορεί να αναλύεται σε δύο (2) υποερωτήματα.

Για την εξέταση στη Χημεία

Για την εξέταση του μαθήματος «Χημεία» της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, ισχύουν τα εξής:

Στους υποψηφίους δίνονται τέσσερα (4) θέματα, που έχουν την παρακάτω μορφή:

α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.

β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, καθώς και οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων πειραματικών δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.

γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για την επίλυσή του/της. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Για την εξέταση στην Πληροφορική

Για την εξέταση του μαθήματος «Πληροφορική» της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:

Η εξέταση στο μάθημα Πληροφορική, περιλαμβάνει τέσσερα (4) θέματα που περιέχουν θεωρία και ασκήσεις ή προβλήματα και είναι κλιμακούμενης δυσκολίας.

α) Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.

β) Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες, που απέκτησε για την επίλυσή τους.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα.
Ειδικότερα, το πρώτο θέμα είναι θεωρίας. Το δεύτερο θέμα αποτελείται από το πρώτο μέρος, που είναι θεωρίας και βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες, και από το δεύτερο μέρος που, όπως και το τρίτο και το τέταρτο θέμα, είναι ασκήσεις ή προβλήματα σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις εφαρμογές του.

Οι εκτιμήσεις σχετικά με τα μαθήματα, στα οποία εξετάστηκαν την Τρίτη 4 Ιουνίου, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ

Ολοκληρώθηκε χθες, 4 Ιουνίου, το 50% των Πανελλαδικών εξετάσεων, με τους μαθητές των ΓΕΛ να διαγωνίζονται στα Αρχαία, τα Μαθηματικά και τη Βιολογία.

Τρεις καθηγητές κάνουν μία αποτίμηση των θεμάτων στο protothema.gr

Αρχαία – Εύκολο το γνωστό, δύσκολο το άγνωστο κείμενο

Σχετικά με το αρχαίο διδαγμένο κείμενο (το ‘γνωστό’): ήταν από την 21η διδακτική ενότητα (Πλούταρχος, Περὶ Ἀλεξάνδρου τύχης καὶ ἀρετῆς), μία ενότητα η οποία μπαίνει για πρώτη φορά σε Πανελλαδικές. Σύμφωνα με τη φιλόλογο, κ.Μαίρη Κώνστα, «τα θέματα ήταν αναμενόμενα, εύκολα, βατά, χωρίς κανένα πρόβλημα, με σαφή διατύπωση.
Στην ερώτηση κατανόησης (Β1) ήταν απαραίτητη η καλή γνώση των ερμηνευτικών σχολίων του σχολικού βιβλίου ενώ η αντιπαραβολή του κειμένου αναφοράς και του παράλληλου μεταφρασμένου κειμένου, προϋπέθετε κριτική προσέγγιση. Χωρίς δυσκολίες ήταν η λεξιλογική αλλά και η άσκηση εισαγωγής».
Σχετικά με το άγνωστο κείμενο, «δόθηκε απόσπασμα από τις Ιστορίες του Θουκυδίδη, ένα κείμενο ιδιαίτερα αυξημένης δυσκολίας. Αν και δεν υπήρχαν αξιοπρόσεκτες δυσκολίες στο συντακτικό, το κείμενο ήταν απαιτητικό ως προς τη μετάφραση και ως προς τη νοηματική. Σημειώνεται ότι δεν δόθηκε χωρίο για τη νοηματική, όπως πέρσι. Όσο για το χωρίο, που δόθηκε για τη νοηματική, θεωρείται πιο δύσκολο από αντίστοιχο για τη μετάφραση.
Συνολικά, οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις ήταν αντιπροσωπευτικές μεγάλου μέρους της εξεταστέας ύλης και απευθύνονταν σε καλά διαβασμένους μαθητές».

Μαθηματικά – Λίγο πιο δύσκολα από πέρσι

Στα Μαθηματικά εξετάστηκαν χθες οι υποψήφιοι στις Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Σύμφωνα με τον κ.Γιάννη Καρεκλά, μαθηματικό, «ήταν θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας αλλά με πιο δύσκολα ερωτήματα σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Στο Β΄θέμα, ελέγχονταν βασικές γνώσεις της ανάλυσης.
Στο Γ’θέμα, όπου τα ερωτήματα κάλυπταν μεγάλο μέρος της ύλης, υπήρχαν ‘ερωτήματα-παγίδες’. Το ίδιο και στο Δ’ θέμα, που ήταν αυξημένης δυσκολίας. Γενικά, στα Γ’ και Δ’, για να ανταποκριθεί κανείς, έπρεπε να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος».
Με βάση τη συνολική εκτίμηση του μαθηματικού, «τα θέματα είναι λίγο πιο δύσκολα από πέρσι και με βάση αυτό το δεδομένο, πιστεύω ότι οι επιδόσεις των υποψηφίων θα είναι ένα ‘κλικ’ πιο κάτω από πέρσι. Σε ό,τι αφορά τη διατύπωση των θεμάτων, ήταν σαφής, χωρίς κανένα πρόβλημα».

Βιολογία – Έμφαση στην κατανόηση της ύλης, χωρίς ασάφειες τα θέματα

Στα θέματα της Βιολογίας, δόθηκε έμφαση στην κατανόηση της ύλης, όπως σχολιάζει ο καθηγητής Βιολογίας, κ.Μηνάς Χαραλαμπίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, «βατά, χωρίς ασάφειες, κλιμακούμενης δυσκολίας ήταν τα σημερινά θέματα. Να σημειωθεί, πως ήταν προσανατολισμένα στην κατανόηση της ύλης από τους μαθητές.
Ειδικά στο Β’ θέμα, της θεωρίας, εύκολα πιάνει κανείς το 50 – αν και οι μαθητές του συγκεκριμένου πεδίου στοχεύουν σε υψηλόβαθμες σχολές.
Στο Γ’ θέμα ορισμένες ασκήσεις απαιτούσαν μεγάλη εξοικείωση του μαθητή με την ύλη – οι καλά προετοιμασμένοι θα αποδώσουν.
Σε κάθε περίπτωση, προβλήματα θα αντιμετωπίσουν όσοι ‘βιάστηκαν’ να διαβάσουν τα θέματα καθώς προϋπέθεταν να έχει προηγηθεί πολύ καλή ανάγνωση και καταγραφή των δεδομένων».
Συνολικά, «τα θέματα απαιτούσαν εξοικείωση με διάφορους τύπους ασκήσεων. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές θα μπορούν να βγάλουν υψηλή βαθμολογία. Θεωρώ ότι μεγάλος αριθμός παιδιών θα κινηθεί γύρω στο 60. Θα φτάσουμε και στο άριστα – λίγο δύσκολο φέτος αλλά οι καλά διαβασμένοι θα το φτάσουν».

Πηγή: protothema.gr