Θέμα: Τοποθέτηση της Σίας Αναγνωστοπούλου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του σ/ν Υπουργείου Παιδείας που αφορά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων,  σήμερα Παρασκευή 1.3.

Αναλυτικά η ομιλία:

Κύριε Υπουργέ, κύριοι και κυρίες συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, παραβιάζεται το άρθρο 16 και το γνωρίζετε. Το γνωρίζει και ο κύριος Μητσοτάκης, διαφορετικά δεν θα έκανε τη δήλωση που είχε κάνει ένα χρόνο ακριβώς πριν όπου έλεγε ότι πρέπει να αναθεωρηθεί το άρθρο 16. Το γνωρίζουνε ακόμα και οι συνταγματολόγοι, τους οποίους επικαλείστε εδώ. Σας παραπέμπω και εγώ στο βιβλίο που μας παραπέμψατε, κύριε Υπουργέ, ενός επιφανούς συνταγματολόγου, στο οποίο λέει ότι πάνω από όλα πρέπει να αναθεωρηθεί το άρθρο 16.

Λείπει η εντιμότητα, κύριε Υπουργέ και η καλή νομοθέτηση. Λυπάμαι που θα το πω, αλλά κάνετε κόλπα σε ένα μεγάλο νομοσχέδιο, στο οποίο θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για τα δημόσια πανεπιστήμια, τα οποία βρίσκονται πραγματικά σε κρίσιμη καμπή. Αντί γι’ αυτό, βάζετε μέσα ένα τμήμα που καλύπτει αρκετά άρθρα και αφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν μπορούμε να συζητήσουμε για νομοσχέδιο, το οποίο παραβιάζει το Σύνταγμα. Το είπα και θα το λέω συνέχεια και στην Ολομέλεια, οι Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου δεν έχουμε το δικαίωμα να συναινέσουμε στην παραβίαση του άρθρου 16.

Κύριε Υπουργέ, σε όλες τις δημοσκοπήσεις για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, για αυτή τη μεταρρύθμιση σας, οι ηλικίες από 17 μέχρι 45 χρόνων είναι συντριπτικά εναντίον. Σε ποιους απευθύνεστε, αν όχι στη νεότητα και στην παραγωγική ηλικία αυτού του τόπου; Αν όχι στη νεότητα, σε ποιους; Είναι συντριπτικά εναντίον. 

Θα πω πολύ γρήγορα, με την ανοχή του Προέδρου, μερικούς μύθους που έχουμε ακούσει σ’ αυτές τις μέρες που συζητάμε αυτό το νομοσχέδιο.

 Μύθος πρώτος: Μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Παντού στον κόσμο και στην Αμερική τα πανεπιστήμια χωρίζονται σε δημόσια και ιδιωτικά. 

Μύθος δεύτερος: Πρόκειται πραγματικά για παρανόηση ότι τα μη κερδοσκοπικά δεν επιδιώκουν το κέρδος. Θα σας πω ένα απλό παράδειγμα. Μεγάλο Πανεπιστήμιο της Αμερικής, πολύ φημισμένο πανεπιστήμιο, στην εποχή του COVID, για να μη μειωθεί το κέρδος του έκοψε από τους μισθούς των διδασκόντων, των καθηγητών, για να μην μειωθεί το κέρδος του. Μην τα λέμε λοιπόν αυτά τα πράγματα και συγχρόνως αυτά όλα τα πανεπιστήμια, τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά και μη κερδοσκοπικά, είναι κρατικοδίαιτοι οργανισμοί. Μεγάλο Πανεπιστήμιο της Αμερικής πήρε χρηματοδότηση από την ομοσπονδιακή και πολιτειακή κυβέρνηση το 25% του προϋπολογισμού. Άλλο πήρε χρηματοδότηση πολύ μεγαλύτερη από ό,τι τα δημόσια πανεπιστήμια, το δημόσιο σύστημα πανεπιστημίων της Μασαχουσέτης, για παράδειγμα.

Κύριε Υπουργέ σας ρωτάω: μπορείτε να δεσμευθείτε, εδώ, στη Βουλή, ότι τα επόμενα 10 χρόνια, για παράδειγμα, δεν θα διατεθεί ούτε ένα ευρώ από χρήμα που διαχειρίζεται το δημόσιο, εθνικό ή ευρωπαϊκό χρήμα, σε αυτά τα λεγόμενα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια; 

Μύθος τρίτος: Ελεύθερο πανεπιστήμιο, έχει συζητηθεί αρκετά. Δεν θα πάω σε χώρες της γειτονιάς μας. Θα πάω πάλι στην Αμερική. Διώκονται πρυτάνεις, πρόεδροι πανεπιστημίων επειδή πήρανε άλλη θέση, τόλμησαν να διαφοροποιηθούν λίγο και διώκονται και με την απειλή ότι μεγάλοι χορηγοί του πανεπιστημίου δεν θα δώσουν λεφτά. 

Μύθος τέταρτος ότι στα δημόσια πανεπιστήμια δεν θα έχουμε δίδακτρα κυρίως στα προπτυχιακά προγράμματα μα το προβλέπετε ήδη για τους αλλογενείς φοιτητές, κύριε Υπουργέ. Ανοίγετε μία κερκόπορτα. Τι σημαίνει αλλογενής φοιτητής; 

Σε ελληνικά προγράμματα, στα ελληνικά προπτυχιακά μπαίνουν δίδακτρα. Αύριο που θα μας πείτε πάλι ότι έχει δημιουργηθεί ένα El Dorado, το οποίο εσείς δημιουργείτε, άρα πρέπει να το κανονικοποιήσουμε και αυτό και να μπουν πάλι δίδακτρα. 

Μύθος πέμπτος: Μας λέτε: «Πρόκειται για παραρτήματα μεγάλων πανεπιστημίων που θα έρθουν στην Ελλάδα, θα αναβαθμίσουν την παιδεία μας κλπ». 

Εγώ θέλω να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, θα έρθει εδώ το Columbia, το New York University, το Harvard να ανοίξουν παραρτήματα; 

Πείτε μου από την εμπειρία που έχετε διεθνώς γι’ αυτά τα μεγάλα πανεπιστήμια. Να σας πω εγώ. Υπάρχει στο Παρίσι ένα παράρτημα μεγάλου πανεπιστημίου, του Columbia. Ξέρετε τι είναι αυτό το παράρτημα; Για φοιτητές, οι οποίοι είναι στην Αμερική, έχουν πληρώσει τα δίδακτρα 60.000 δολάρια και πηγαίνουν να σπουδάσουν για ελάχιστο χρόνο. Οι γηγενείς οι Γάλλοι που πάνε σε αυτά τα παραρτήματα είναι για ακόμα πιο ελάχιστο χρόνο. Υπάρχει το New York Abu Dhabi παράρτημα στο Abu Dhabi. Είναι ακριβώς με τους ίδιους όρους. Πείτε μου σας παρακαλώ διεθνώς, αφού συζητάμε γι’ αυτά τα θέματα. Θέλω να σας πω για αυτά τα περίφημα παραρτήματα, επειδή ξέρουμε και φαίνεται από το νομοσχέδιο -Άρθρο 132 αν δεν κάνω λάθος- παραρτήματα θα βαπτιστούν τα ήδη υπάρχοντα κολέγια και μπορώ να σας αναφέρω μερικά κολέγια -αν θέλετε σας τα λέω μετά- ήδη που έχουν αυτές τις εκπαιδευτικές συμφωνίες. Τι είναι αυτές οι εκπαιδευτικές συμφωνίες; Αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Τα ήδη υπάρχοντα και το αλλάξατε στο ίδιο το νομοσχέδιο. 

Μύθος έκτος ότι είμαστε εξαίρεση. Είπατε μάλιστα την καταπληκτική φράση είμαστε έθνος ανάδελφο στην παιδεία. Θα τονίσω πολλές φορές καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει σημαντικά ιδιωτικά ιδρύματα. Γιατί; Επειδή αυτά εισήχθησαν ενώ τα δημόσια είχαν μία τεράστια ιστορία πίσω τους και τα περισσότερα από αυτά ήταν καλά χρηματοδοτούμενα. Άλλη παράδοση έχει η Ευρώπη άλλη παράδοση έχει η Ελλάδα. Γιατί θέλετε αυτή να την εκθεμελιώσετε; Και σας ρωτάω προσωπικά, κύριε Πιερρακάκη, εσείς γιατί να συναινέσετε σ’ αυτή την ιστορική αντιμεταρρύθμιση; 

Το μέλλον όπως και η ιστορία διαρκούν πολύ. Δεν είναι στατικά. Δεν είναι μόνο όσο είναι η Κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη. 

Πάμε στο άλλο μεγάλο θέμα. Μύθος έβδομος, ότι θα έχουμε αυστηρά κριτήρια. Έρχεται το ίδιο το νομοσχέδιο σας -διαφορετικό από τη διαβούλευση- και ευτελίζει ακόμα περισσότερο την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Το είπε ο κύριος Μήτκας, ο Πρόεδρος της ΕΦΕΕ, είναι ρητά μέσα στο νομοσχέδιο ότι αυτά τα κριτήρια, τα οποία υπήρχαν στη διαβούλευση, δεν υπάρχουν πουθενά. 

Μύθος όγδοος: Ίδιο σύστημα εισαγωγής, έχει εξηγηθεί, έχει ξαναεξηγηθεί. Μου άρεσε  αυτό που είπε ο Πρόεδρος του Φοιτητικού Συλλόγου της Ιατρικής Σχολής: Εμείς μπαίνουμε, ματώνουμε και οι οικογένειές μας και εμείς,  με 19.500 μόρια και τα παιδιά αυτών που έχουν θα μπαίνουν με 19.500  ευρώ. Αυτή είναι η τεράστια διαφορά.

Θα κλείσω με ένα πράγμα. Η ποιότητα και η αντισυνταγματικότητα,  του τι είναι καθηγητής πανεπιστημίου. Στο Σύνταγμα είναι ρητά δημόσιος λειτουργός, κύριε Υπουργέ.  Εσείς κόψατε και από το νομοσχέδιο ακόμη και τις 12 ώρες. Αφήνετε ελεύθερο. Θα είναι δημόσιοι λειτουργοί; Σας παραπέμπω σε ένα κολέγιο από τα κολέγια που λειτουργούν και έχουν αυτές τις εκπαιδευτικές συμφωνίες. Να σας πω τα κριτήρια αυτών που διδάσκουν σε τέτοια κολέγια που – βέβαια  υπάρχουν και εξαιρέσεις – δεν θα πήγαιναν σε κανένα τμήμα δημόσιου πανεπιστημίου,  ακόμα και σε αυτά που θεωρούμε ότι δεν είναι από τα πολύ μεγάλης ζήτησης τμήματα; Και κριτήρια δεν υπάρχουν πάλι στο νομοσχέδιο, όπως δεν υπάρχουν και κριτήρια ότι αυτά τα παραρτήματα δεν θα είναι κερδοσκοπικά, εξού και κόπηκαν αυτές οι δύο φρασούλες  και στο μητρικό ίδρυμα δεν θα διανέμονται κέρδη σε αυτούς που είναι εδώ, αλλά κόπηκε και στα μητρικά ιδρύματα. Ευχαριστώ πολύ.