Οι εργασίες για την απομάκρυνση τόνων φερτών υλικών από τον Οδοντωτό συνεχίζονται.

Στα τέλη της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να επιστρέψει στις ράγες ο Οδοντωτός, στην περίπτωση βέβαια που η κακοκαιρία δεν προκαλέσει νέες κατολισθήσεις στη γραμμή που έχει κλείσει από τις 2 Νοεμβρίου.

Οι επιθεωρήσεις που έγιναν από κλιμάκιο του ΟΣΕ, μετά την απομάκρυνση τόνων φερτών υλικών, έδειξαν ότι η γραμμή εξακολουθεί να είναι ανθεκτική.

Εδώ και ένα 15ήμερο συνεργεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και των Δήμων Αιγιάλειας και Καλαβρύτων συνεχίζουν τον καθαρισμό και αποκατάσταση της κοίτης του Βουραϊκού, από το ύψος του Διακοπτού έως και τον σιδηροδρομικό σταθμό Νιάματα.

Την ίδια στιγμή, η ορεινή περιοχή μεταξύ Ελαιώνα και Διακοπτού έχει μπει στο μικροσκόπιο των επιστημόνων. Προ ημερών ομάδα του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, με επικεφαλής τον καθηγητή Γιάννη Κουκούβελα, ειδικό στην τεκτονική γεωλογία, βρέθηκε στην περιοχή. Ο ίδιος εξήγησε στην «Πελοπόννησο» ότι πρόκειται για ένα σύνθετο φαινόμενο που δεν μπορεί να προβλεφθεί για πόσο ακόμα θα εξελίσσεται, καθώς η περιοχή έχει έντονες κλήσεις εδάφους, έχει απογυμνωθεί από δένδρα και βλάστηση και οι βροχοπτώσεις προκαλούν μετακίνηση ιζημάτων.

Προφανώς διαπιστώνεται επικινδυνότητα που πρέπει να προσεχθεί, είπε ο κ. Κουκούβελας. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος αφορά στο βόρειο τμήμα που «βλέπει» στην εθνική οδό Πατρών–Αθηνών, η οποία έχει μεγάλη κυκλοφορία οχημάτων. Σε μια έντονη βροχόπτωση ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκληθεί γρήγορη κατολίσθηση λόγω της μεγάλης κλίσης των πρανών.

Η γραμμή του Οδοντωτού βρίσκεται στην ανατολική πλαγιά του βουνού που επίσης αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα κατολισθήσεων, ανέφερε ο κ. Κουκούβελας, που επισήμανε ότι το φαινόμενο σε συνδυασμό με τις νέες συνθήκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση, θέτει στην πρώτη γραμμή της προσοχής την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των υποδομών.

Από τους οικισμούς της περιοχής, τα Βιλιβινιώτικα που εκκενώθηκαν προληπτικά από τους 17 κατοίκους του, στις 4 Νοεμβρίου, είναι ο μόνος που αντιμετωπίζει δυνητικό κίνδυνο, πρόσθεσε ο κ. Κουκούβελας, καθώς βρίσκεται κοντά σε κατολισθαίνουσα μάζα.

Ο αναπληρωτής καθηγητής τεχνικής γεωλογίας Νίκος Δεπούντης ήταν ο πρώτος που έσπευσε στο σημείο κατολίσθησης του Οδοντωτού, κάνοντας αυτοψία. Ανέφερε στην «Πελοπόννησο» ότι το έδαφος ήταν σε οριακή ισορροπία μετά τις φωτιές του καλοκαιριού και με την πρώτη ισχυρή βροχόπτωση είχαμε την εκδήλωση του φαινομένου. Ο ίδιος έχει καταγράψει τέσσερα σημεία στο φαράγγι του Βουραϊκού που είναι και τα πιο επικίνδυνα και χρειάζεται να γίνει επέμβαση με τεχνικά. Επίσης, άλλες δέκα χαραδρώσεις κατεβάζουν φερτά υλικά μέχρι την εθνική οδό.

Ο κ. Δεπούντης είπε στην «Π» ότι η επαναλειτουργία του Οδοντωτού είναι στην κρίση του ΟΣΕ και της εταιρείας που τον λειτουργεί. Κατά τον ίδιο, εάν δεν γίνουν τα έργα που απαιτούνται, το τρένο δεν μπορεί να ξεκινήσει δρομολόγια, καθώς μπροστά μας έχουμε όλη τη χειμερινή περίοδο, με επαναλαμβανόμενα κύματα βροχοπτώσεων.

Η περιοχή χρειάζεται μια ιεράρχηση παρεμβάσεων και τεχνικών έργων ανάσχεσης φερτών υλικών με φράκτες ή τσιμεντένιες κατασκευές, είπε ο κ. Δεπούντης, γιατί το φυσικό σύστημα έχει καταστραφεί ολοσχερώς από τις πυρκαγιές. Ιδιαίτερη προσοχή συνιστά για τον οικισμό των Βιλιβινιώτικων που βρίσκεται σε πρανές, όπως και το οδικό δίκτυο της περιοχής.

Πηγή: pelop.gr