Ο Sergio Perez κέρδισε φέτος το 79ο Grand Prix του Μονακό. Είναι η πρώτη φορά που ένας Μεξικανός οδηγός καταφέρνει να επικρατήσει στον διασημότερο αγώνα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ίσως, όμως, αυτή να μην είναι η μόνη ιδιαιτερότητα του φετινού Grand Prix στο Πριγκιπάτο.

Δυστυχώς, φαίνεται ότι η κόντρα της ACM (Λέσχη Αυτοκινήτου του Μονακό) με την Liberty συνεχίζεται χωρίς να διαφαίνεται κάποιου είδους συμβιβασμός στον ορίζοντα. Το συμβόλαιο της πίστας με την F1 έληξε φέτος και το χάσμα ανάμεσα στους διοργανωτές του αγώνα και τους υπεύθυνους του σπορ δεν μοιάζει να γεφυρώνεται.

Τα κύρια σημεία τριβής είναι τρία. Το πρώτο αφορά τα εμπορικά δικαιώματα του αγώνα, τα οποία ανήκουν εξ ολοκλήρου στην ACM. Η τοπική λέσχη αυτοκινήτου εισπράττει τα έσοδα από τις διαφημίσεις στην πίστα, ενώ αναλαμβάνει και την παραγωγή της τηλεοπτικής μετάδοσης του αγώνα. Η Liberty media θέλει οπωσδήποτε να καταργηθούν τα δύο αυτά προνόμια τα οποία δεν υφίστανται σε κανένα άλλο Grand Prix.

Έπειτα είναι και η ημερομηνία διεξαγωγής του αγώνα. Το Grand Prix στο Μονακό λάμβανε χώρα εδώ και πάνω από 70 χρόνια στο τέλος Μαΐου. Η Liberty, όμως, θέλει να αλλάξει σε πολλά σημεία το πρόγραμμα της F1. Συγκεκριμένα, οι υπεύθυνοι του σπορ προσπαθούν να χωρίσουν το πρωτάθλημα ανά περιόδους, στις οποίες θα διεξάγονται αγώνες σε χώρες που βρίσκονται στην ίδια γεωγραφική περιοχή. Αυτή η προσέγγιση έχει νόημα κυρίως για την μείωση του κόστους αλλά και την διευκόλυνση του προσωπικού των ομάδων.

Το χρώμα του χρήματος

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που επιθυμούν οι ομάδες και η Liberty είναι η διεξαγωγή του Grand Prix στον Καναδά να γίνεται μετά από εκείνο του Μαϊάμι. Προφανώς, το Μονακό και η Βαρκελώνη φέτος βρέθηκαν ανάμεσα σε δύο υπερατλαντικά ταξίδια. Για την Βαρκελώνη η μεταφορά της ημερομηνίας του αγώνα είναι μία σχετικά εύκολη υπόθεση, δεν ισχύει, όμως, το ίδιο και για το Μονακό.

Το Πριγκιπάτο ακολουθεί μία συγκεκριμένη διαδικασία κάθε χρόνο για τη μετατροπή των δημόσιων δρόμων του σε σιρκουί F1. Επιπλέον, έχουν ρυθμιστεί πολλές άλλες διοργανώσεις και εμπορικές συναλλαγές στο Μονακό γύρω από την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου. Μία αλλαγή ημερομηνίας θα έφερνε πολλές αλλαγές, οι οποίες δεν είναι σίγουρο ότι θα γίνονταν εύκολα αποδεκτές από όλους.

Φυσικά, εξίσου σημαντικό είναι και το  “χρώμα” του χρήματος. Είναι γνωστό ότι το Μονακό πληρώνει το μικρότερο τίμημα (περί τα 15 εκατομμύρια δολάρια) για να φιλοξενεί κάθε χρόνο τον γύρο του πρωταθλήματος. Πολλοί ισχυρίζονται, μάλιστα, ότι επί Bernie Ecclestone δεν πλήρωνε δεκάρα! Οι Αμερικανοί δεν είναι διατεθειμένοι να αφήσουν κάτι τέτοιο να περάσει εύκολα. Σίγουρα, δεν είναι τυχαία τα θετικά σχόλια του Domenicali ,προσφάτως, για πιθανό αγώνα στην Νίκαια της Γαλλίας. Όπως και η προώθηση του επικείμενου Grand Prix στο Las Vegas ως του αγώνα-σήμα κατατεθέν της F1.

Διαπραγμάτευση χωρίς ουσία

Τα υπόλοιπα “προβλήματα” που αναφέρονται σχετικά με την έλλειψη προσπερασμάτων και τους “βαρετούς αγώνες” δεν θα έπρεπε να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη. Ναι, είναι αλήθεια ότι τα προσπεράσματα είναι σχεδόν αδύνατα στο Μονακό. Πότε, όμως, εμπόδισε αυτό το χαρακτηριστικό την διεξαγωγή του αγώνα; Πότε είπαν οι φίλοι του σπορ “ας μην δούμε το βαρετό Μονακό φέτος αφού δεν θα έχει προσπεράσματα”;

Η απάντηση είναι, φυσικά, ποτέ! Δεν είναι μόνο η ιστορική σημασία που έχει ο αγώνας ή το πρεστίζ που προσφέρει σε όποιον τον κερδίσει. Σαν πρόκληση καθαυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες -αν όχι η μεγαλύτερη- στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Τόσο για τους οδηγούς όσο και για τις ομάδες. Άλλωστε και μόνο οι κατατακτήριες δοκιμές εκεί επιφυλάσσουν τόσες συγκινήσεις όσες δεν μπορούν να προσφέρουν πολλά άλλα Grand Prix σε όλη τη διάρκεια του τριημέρου τους.

Η ανάγκη επέκτασης της F1 σε νέες περιοχές είναι κατανοητή. Η επιθυμία των υπεύθυνων του σπορ για ένα ομοιογενές πρόγραμμα επίσης. Όμως, το Μονακό δεν είναι ένας ακόμη αγώνας του πρωταθλήματος. Πρόκειται για έναν από τους τρεις σημαντικότερους αγώνες παγκοσμίως στον μηχανοκίνητο αθλητισμό με τις 24 ώρες του Le Mans και το Indy500.

Για την ώρα, δυστυχώς, το μόνο που βλέπουμε είναι μία διαπραγμάτευση των δύο πλευρών διαμέσου των ΜΜΕ χωρίς ουσία. Ευχόμαστε να βρεθεί σύντομα κοινό έδαφος ανάμεσα σε ACM και F1. Όσο δύσκολο και αν φαντάζει κάτι τέτοιο την παρούσα στιγμή. Η απώλεια του Μονακό από το πρόγραμμα της F1 ίσως κοστίσει πολύ περισσότερο από όσο φανταζόμαστε σήμερα.

Πηγή: newsauto