Ψηφιακό άλμα στις νέες τεχνολογίες πραγματοποιεί το Υ πουργείο Εξωτερικών µμετασχηματίζοντας βασικές υπηρεσίες ώστε οι πολίτες να εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως σε όλο τον κόσμο γρήγορα και χωρίς γραφειοκρατική ταλαιπωρία.

Ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος αυτής της διαδικασίας είναι οι παρεμβάσεις που αφορούν τον ελληνισμό σε όλα τα µμήκη και πλάτη της Γης και οι οποίες προωθούνται µε πρωτοβουλίες του αρμόδιου Υφυπουργού Ανδρέα Κατσανιώτη, ο οποίος σε συνεργασία µε τα συναρμόδια υπουργεία, και κυρίως το χαρτοφυλάκιο της Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης του Κυριάκου Πιερρακάκη, «τρέχει» µια σειρά από κρίσιμες δράσεις για τον ψηφιακό µετασχηµατισµό των διπλωματικών Αρχών, ώστε τα εκατοµµύρια των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό να εξυπηρετούνται άμεσα, χωρίς φυσική παρουσία και κυριολεκτικά µε το πάτηµα ενός κουμπιού για µια σειρά προσωπικών υποθέσεων της καθημερινότητας όπως απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας, χορήγηση πιστοποιητικών, έκδοση διαβατηρίου και θεώρησης εισόδου, ληξιαρχικές πράξεις, στρατολογικά, πληρεξούσια, µετοικεσίες και φορολογικά-τελωνειακά θέματα

Μάλιστα, θα καθίσταται πλέον δυνατή η ηλεκτρονική έκδοση ΑΦΜ από τον τόπο όπου διαβιούν, µε ό,τι αυτό µμπορεί να συνεπάγεται στο πεδίο που άπτεται της εξυπηρέτησης οικονομικών σχέσεων των ομογενών µε την Ελλάδα. 

Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα µε πληροφορίες, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2021 συνάντηση µμεταξύ του Ανδρέα Κατσανιώτη, του  Υπουργού Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και του επικεφαλής της ΑΑ∆Ε, Ανδρέα Πιτσιλή, για τον καθορισμό των λεπτομερειών του εγχειρήματος.

 Στην πράξη, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να εγκαινιάσει το gov.gr του απόδημου ελληνισμού. Χαρακτηριστικό των προθέσεων και των σχεδιασμών του υπουργείου Εξωτερικών είναι ότι µεταξύ των άλλων υπηρεσιών που προωθούνται είναι κι αυτή της δημιουργίας ενός ηλεκτρονικού µητρώου για την καταγραφή των αποδήμων, η ύπαρξη του οποίου είναι, όπως γίνεται αντιληπτό, ιδιαιτέρως κομβική στην παρούσα συγκυρία, µε φόντο και την παροχή δικαιώματος ψήφου στους Έλληνες του εξωτερικού.

Προκειμένου να καταστεί δυνατή η υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου, εντάσσονται στο παραπάνω πρόγραµµα 84 Πρεσβείες, 37 Γενικά Προξενεία, 9 Μόνιμες Αντιπροσωπείες, 7 Προξενεία και 1 γραφείο Συνδέσμων ανά την υφήλιο. Οι νέες διαδικασίες θα υποστηρίζουν και θα περιλαμβάνουν την άμεση και επί 24ωρης βάσης επικοινωνία των πολιτών µε τις προξενικές Αρχές. Ως εκ τούτου, καθιερώνονται και µια σειρά από ειδικές πλατφόρμες, όπως η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση από προξενικό υπάλληλο µέσω προκαθορισμένης βιντεοκλήσης (ήδη λειτουργεί σε κάποιες πρεσβείες), το Σύστημα Επείγουσας Ενημέρωσης Ελλήνων Πολιτών στο Εξωτερικό για τρέχουσες συνθήκες ασφάλειας και επικινδυνότητας σε κάθε χώρα παγκοσμίως, ένας ειδικός κόμβος για την Αγορά και την Οικονομία, καθώς και µια ειδική υπηρεσία αφιερωμένη στην ενημέρωση για ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος και δημόσιας διπλωματίας, όπως πληροφοριακό υλικό στα πεδία του τουρισμού, του πολιτισμού και της εκπαίδευσης.

Πέραν όμως της εξυπηρέτησης των ομογενών, κεντρικός στόχος του ψηφιακού µετασχηµατισµού που δρομολογείται είναι,  η ευρύτερη αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας, η εξωστρέφεια και η προσέλκυση επενδύσεων.

Επίσης στο πλαίσιο ενός γενικότερου ψηφιακού µετασχηµατισµού και του εκσυγχρονισμού των παρεχόμενων υπηρεσιών, η ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών ετοιμάζει ειδική εφαρμογής για την παροχή ταξιδιωτικών πληροφοριών στους πολίτες. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες που επισκέπτονται πόλεις του εξωτερικού θα µμπορούν να «κατεβάζουν» το αντίστοιχο application και να λαμβάνουν σημαντικές πληροφορίες, όπως τρόπους επικοινωνίας µε τις διπλωματικές Αρχές