Σχολικό Συγκρότημα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 

Δήμου Καλαβρύτων  

«ΕΥΣΕΒΙΟΣ ΚΗΠΟΥΡΓΟΣ»

Επιδαύρου συνέχεια ….. 

Μετά την παρακολούθηση και της 2ης  παράστασης με την κωμωδία «Νεφέλες» του Αριστοφάνη την Παρασκευή 2-8-2019 από 72 αυτήν την φορά, μικρούς και μεγάλους Καλαβρυτινούς πολίτες βαδίζουμε στο κλείσιμο του σημαντικού καλοκαιρινού πολιτιστικού ταξιδιού στο αρχαίο δράμα. Το Γυμνάσιο και τα  Γενικό και Επαγγελματικό Λύκεια Καλαβρύτων στα πλαίσια του προγράμματος «Εκπαιδεύοντας στο Αρχαίο Δράμα» και σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών –Επιδαύρου θα πραγματοποιήσουν, την Παρασκευή 9 Αυγούστου 2019 την τρίτη και τελευταία επίσκεψη για φέτος στο θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου για την παρακολούθηση της  παράστασης, «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου. Μπορούν να συμμετέχουν κατά προτεραιότητα μαθητές μόνο με τη συνοδεία γονέα, για τους ανήλικους. Όσοι επιθυμούν να  συμμετάσχουν στην παρακολούθηση της παράστασης να επικοινωνήσουν με το διευθυντή του ΓΕΛ κο Βασίλη Σπανό  στο τηλέφωνο 6942943322 ή με την διευθύντρια του Γυμνασίου κα Ροδοπούλου στο τηλέφωνο 6973689345 μέχρι την Τρίτη 6/8/2019 (θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας). Αφού καλυφθεί ο αριθμός των συμμετοχών, θα δημιουργηθεί λίστα επιλαχόντων, οι οποίοι θα συμμετέχουν σε περίπτωση ακύρωσης ή στις επόμενες επισκέψεις κατά προτεραιότητα

Επειδή το να παραμείνουν κενές θέσεις λόγω ακύρωσης κυριολεκτικά της τελευταίας στιγμής, στερεί το δικαίωμα συμμετοχής από άλλους που το επιθυμούν, παρακαλούμε δηλώστε μόνο αν είσαστε σίγουροι για τη συμμετοχή σας και αν προκύψει κάποιο πρόβλημα ακύρωσης ενημερώστε μας έως την Τετάρτη 7-8-2019. 

Επειδή για την υλοποίηση αυτής της πολύ σημαντικής δυνατότητας για τα Καλάβρυτα είναι καταλυτικός ο ρόλος δύο ανθρώπων, θα επαναλάβουμε τις ευχαριστίες μας στους  κ. Ιωάννη Μιχαηλίδη  και στον πρόεδρο της «Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ» κου Πέτρο Σταυριανό.  

Στη συνέχεια θα παραθέσουμε στοιχεία για το έργο που αντλήθηκαν από τον διαδικτυακό τόπο του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας που θα παρουσιάσει την παράσταση.

 

Ο Άνθρωπος – Θεός των αδικημένων.
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία Σταύρος Σ.Τσακίρης
Μετάφραση Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνική εγκατάσταση Κώστας Βαρώτσος
Κοστούμια Γιάννης Μετζικώφ  
Κίνηση Marcello Magni
Σχεδιασμός φωτισμών Σάκης Μπιρμπίλης 
Βοηθοί σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά -Μαρία Φλωράτου 

Παίζουν Kathryn Hunter, Νικήτας Τσακίρογλου, Δημήτρης Πιατάς, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Γεράσιμος Γεννατάς, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Αντιγόνη Φρυδά, Κώστας Νικούλι.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας συμμετέχει φέτος στο Φεστιβάλ Επιδαύρου με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. «Ίσως το πιο φωτισμένο κείμενο όλων των εποχών», όπως σημειώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Σταύρος Τσακίρης, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία. 
Ο Σταύρος Τσακίρης είδε στο πρόσωπο και την ερμηνευτική δεινότητα της Kathryn Hunter (Κάθρυν Χάντερ) τον ιδανικό Προμηθέα και η διεθνούς φήμης ελληνικής καταγωγής ηθοποιός, αποδέχτηκε με θέρμη την πρόσκλησή του να ενσαρκώσει τον ομώνυμο ρόλο. 
Η βραβευμένη με Olivier Award, ως καλύτερη ηθοποιός, Κάθρυν Χάντερ θα βρεθεί  για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, στις 9 και 10 Αυγούστου ερμηνεύοντας αυτό τον εμβληματικό χαρακτήρα. 

Η συνάντηση του Σταύρου Τσακίρη με τη μεγάλη Βρετανίδα ηθοποιό έγινε πέρυσι το καλοκαίρι, οπότε και συμφωνήθηκε να παρουσιαστεί η τραγωδία του Αισχύλου και μάλιστα στα Ελληνικά. «Η Κάθρυν Χάντερ είναι Ελληνικής καταγωγής αλλά δεν είχε ερμηνεύσει έως τώρα κάποιον ρόλο στα Ελληνικά», τονίζει ο Σταύρος Τσακίρης. «Εχει παρουσιάσει τη δουλειά της στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου κι έχει αναγνωρισθεί παντού σαν μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας. Και μάλιστα η Χάντερ έχει ενσαρκώσει πληθώρα ανδρικών ρόλων, ενώ ήταν η πρώτη γυναίκα ηθοποιός που ερμήνευσε το ρόλο του Βασιλιά Ληρ (1977)».
Ο Σταύρος Τσακίρης έχει παρουσιάσει έως τώρα 19 παραστάσεις τραγωδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο «Προμηθέας» είναι η πέμπτη παρουσία του στο Φεστιβάλ Επιδαύρου.
Στην παράσταση τον κεντρικό ρόλο του «Αφηγητή» κρατά ο πλέον εμβληματικός Έλληνας ηθοποιός στο Αρχαίο Δράμα Νικήτας Τσακίρογλου, ο οποίος έχει υποδυθεί ο ίδιος τον Προμηθέα στο παρελθόν δυο φορές. 
Στο ρόλο του Ήφαιστου είναι ο Δημήτρης Πιατάς που για πρώτη φορά ερμηνεύει έναν τραγικό ρόλο, παρά την πλούσια παρουσία του στο φεστιβάλ Επιδαύρου.
Η Πέγκυ Τρικαλιώτη υποδύεται την Ιώ. Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης στο ρόλο του «Κράτους» και ο Γεράσιμος Γενατάς κρατά τον ρόλο του Ωκεανού.
Τέλος, το ρόλο του Ερμή μοιράζονται τρεις από τους πιο πολλά υποσχόμενους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς: η Ηλιάνα Μαυρομάτη, η Αντιγόνη Φρυδά και ο Κωσταντίνος Νικούλι.
Ο εννεαμελής χορός έχει ως Κορυφαίο το παλαιό στέλεχος του ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ Πάτρας Περικλή Βασιλόπουλο.
Η μετάφραση, που έγινε ειδικά για τη παράσταση, είναι του Δημήτρη Δημητριάδη, τα σκηνικά του διεθνούς φήμης Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσου και τα κοστούμια του σημαντικού ενδυματολόγου Γιάννη Μετζικώφ που έχει «ντύσει» περισσότερες από 80 παραγωγές Αρχαίου Ελληνικού Δράματος. 
Την ευθύνη για την κίνηση έχει ο Ιταλός Marcello  Magni, ένας εκ των συνιδρυτών του διεθνώς γνωστού θιάσου Complicite.     

Σκηνοθετικό Σημείωμα
Ίσως η αρχαιότερη τραγωδία. 
Ίσως το πιο φωτισμένο κείμενο όλων των εποχών. 
Ίσως το πιο κρυπτικό κείμενο του κόσμου. 
Ίσως το πιο βλάσφημο που γράφτηκε ποτέ.
Ίσως το πιο ευσπλαχνικό κείμενο γι’ αυτό το ον που σπαράζει ανάμεσα στο πολύ φως του σύμπαντος και το βαθύ σκοτάδι που προσπαθούν να του επιβάλουν στο μυαλό. 
Μέγας τυραννισμένος ο Άνθρωπος και νυν και αεί.
Αναρωτιέσαι αν η ζωή που βιώνουμε είναι μια τιμωρία που ακολούθησε το προπατορικό αμάρτημα ή μια επιλογή του ανθρώπου να ορίσει ο ίδιος τη γήινη μοίρα του.
Η φωτιά που έκλεψε ο Προμηθέας είναι το φως που συνεχίζει να καίει.
Σταύρος Σ. Τσακίρης

Προμηθέας Δεσμώτης
Ο αφηγητής αφού εξιστορήσει τη μάχη των θεών για την εξουσία των ουρανών και την επικράτηση του Δία, παρακολουθεί την πτώση του ανθρώπου και του μόνου υποστηρικτή του, του Προμηθέα, στη γη.
Στην κορυφή του Καυκάσου, ο Ήφαιστος και οι συνοδοί του στήνουν ένα ψηλό στύλο όπου δένουν τον τιμωρημένο Προμηθέα. Αυτός, μόνος πια, θρηνεί για την άδικη έκπτωσή του και μέμφεται την αχαριστία του Δία.
Μόνοι του συμπαραστάτες οι άνθρωποι που νίκησαν τον φόβο τους. Κάποια στιγμή φτάνει ο Ωκεανός. Πλάσμα της φαντασίας του Προμηθέα ή πραγματικός ευσπλαχνικός Θεός; Άγνωστο. Του προτείνει να συμβιβαστεί με τον Θεό και να ζητήσει συγνώμη. Ο Προμηθέας δεν τον εμπιστεύεται και τον διώχνει. Μόνος στα δεσμά του συνεχίζει.
Μετά φτάνει η Ιώ, που φέρνει την Άνοιξη στον έρημο τόπο. Ο Προμηθέας χαίρεται, αλλά γνωρίζει ότι σύντομα η Ιώ θα χαθεί μέσα στους μεγάλους δρόμους, όπως είναι η μοίρα που της έδωσε η κατάρα της Ήρας. Έτσι και θα συμβεί. Καταχνιά σκεπάζει τα πάντα και πάλι.
Ο Προμηθέας πιο απελπισμένος από ποτέ τριγυρνά, όσο του επιτρέπουν οι αλυσίδες του σαν φυλακισμένο θηρίο. Τότε εμφανίζεται ο τρισυπόστατος και ερμαφρόδιτος Ερμής που του ανακοινώνει την τελική καταδίκη του. Ο Προμηθέας χάνεται στο παντοτινό σκοτάδι. 
“Γιατί εμένα Θεέ μου;”, αναρωτιέται για πολλοστή φορά.
Η Ιστορία εξελίσσεται σαν ένας παλιός λαϊκός μύθος με συνεχείς ανατροπές, όπου το πραγματικό και το υπερβατικό εναλλάσσονται διαρκώς. Οι μορφές των ονείρων μιλούν, άνθρωποι πουλιά τιμωρούν και ο Ουρανός με τ’ άστρα κατεβαίνει στη γη. Οι εποχές αλλάζουν και μόνο ο αλυσοδεμένος άνθρωπος (μέχρι και σήμερα) περιμένει τη σωτηρία του από κάθε σκλαβιά, κάθε προκατάληψη.


Γιατί όμως μια γυναίκα να ενσαρκώσει έναν ανδρικό ρόλο; 
Ο Προμηθέας είναι ο άνθρωπος – Θεός. Ένας εκπεπτωκώς άγγελος. Δεν είναι ούτε άντρας, ούτε γυναίκα. Είναι αυτός/αυτή που αρνήθηκε τον όποιον διαχωρισμό ανάμεσα στους ανθρώπους. Τους αγάπησε και τους υπερασπίστηκε. Θρηνεί για τη γήινη μοίρα τους, που είναι ο Θάνατος. Μια μοίρα κοινή για όλους.

Ο Σκηνικός Χώρος
Ένα έρημο, παγωμένο τοπίο όπου δεσπόζει ένας κόκκινος στύλος πάνω στον οποίο είναι δεμένος ο Προμηθέας. Γύρω του ένας δεκαοχταμελής θίασος με προεξάρχοντα έναν αφηγητή, αναβιώνει τα πάθη του ήρωα με ελπίδα να κρατήσει ζωντανό το μύθο του. 
Μουσικές λαϊκές από τον Καύκασο, την Ελλάδα, την Ανατολή, αλλά και σύγχρονες. Συντεθειμένες και αυτοσχεδιαστικές, σταχυολογημένες σαν μια κιβωτός, απόηχος ενός κόσμου που επιμένει να υμνεί τη ζωή.